Vikten av drömmar

2kommentarer





Jag Àlskar stuvade makaroner, sÄ idag gjorde jag egen sÄdan och för första gÄngen tycker jag att den smakade som den alltid borde göra!
Jag Àlskar att Àta, kan ja bli fetare nÄgon gÄng snÀlla?
Jag vÀger 83 kg höll jag pÄ skriva xD Nej men 38.1 kg nu och det Àr visserligen kvÀll och jag har Àtit.
TÀnk att fÄ vÀga 42 kg pÄ morgonen? Jag Àter som en jÀtte hÀst och Àter mycket flÀskiga saker men nej de bara försvinner i tomma intet.
MÄste kÀmpa pÄ med maten, vikten och humöret för att i alla fall nÀrma mig min drömvikt.

2 kommentarer

Dr.P Erfekt

10 Oct 2011 01:10

Du skriver att maten du Àter bara försvinner i tomma intet? Du kommer med inkorrekt information hÀr damen... Nedan har jag gett dig en förklaring om vad som hÀnder med maten du Àter.



Maten sönderdelas av tÀnderna i munnen, varigenom saliv utsöndras som bland annat innehÄller enzymet amylas. Amylas katalyserar en reaktion dÀr polymeren stÀrkelse bryts ner till enklare bestÄndsdelar. Den tuggade maten förs sedan via svalget, matstrupen (esofagus) och övre magmunnen (cardia) till magsÀcken.

Saltsyra och pepsinogen utsöndras ur körtlar frÄn magsÀcksslemhinnan. Den utsöndrade saltsyran har en rad funktioner; dels aktiverar den sura miljön pepsinogen till det aktiva enzymet pepsin och dels denaturerar syran proteiner, som gör dem mottagliga för sönderdelning vilket görs av pepsin. Syran avdödar Àven mÄnga bakterier som Àr kÀnsliga för sura miljöer. Syran har dock en fjÀrde funktion, nÀmligen aktivering av olika typer av proteolytiska enzym som utsöndras i inaktiv form, men aktiveras av det lÄga pH som rÄder i magsÀcken.

Nedre magmunnen (pylorussfinktern) portionerar maten till tolvfingertarmen (duodenum), tunntarmens första del. Galla flödar ut i tolvfingertarmen via gallgÄngen frÄn gallblÄsan. Denna för med sig enzymer, gallsalter och bilirubin för vidare sönderdelning av födan (gallsalter sönderdelar större fettdroppar till mindre droppar varefter lipas spjÀlkar fetterna). I gallgÄngen mynnar Àven gÄngen frÄn den exokrina bukspottskörteln (pancreas) ut; bukspottskörteln utsöndrar "bukspott", som bestÄr av dels buffrande bikarbonat och dels en rad enzymer, bl.a amylas, trypsinogen, kymotrypsinogen och lipas. Denna blandning av enzymer, galla och bikarbonat har ett pH-vÀrde pÄ ungefÀr 8,8.

De spjÀlkade molekylerna, samt Ätervunnen galla, tas upp i tarmvilli till blod- och lymfkÀrl varifrÄn de transporteras via portvenen till levern och vidare till vÀvnader och celler. Levern ser till att koncentrationen av nÀringsÀmnen i blodet, frÀmst glukos, hÄller sig pÄ en konstant nivÄ. Skulle glukosnivÄn bli för lÄg skulle cellerna lÀmna ifrÄn sig glukosen till blodet via osmos, istÀllet för att fÄ den. DÀrför Àr glukosnivÄn i blodet frÄn levern alltid vÀldigt nÀra 0,1 %, oavsett hur mycket nÀring som kommer till levern frÄn portvenen.

De ospjÀlkade resterna av födan transporteras till tjocktarmen dÀr vattnet upptas. Den fasta avföringen (ospjÀlkade fibrer, döda epitelceller och tjocktarmsbakterier) stöts ut via analöppningen.



Hare gött! HÀy!

Lisa

10 Oct 2011 15:42

SatsarN ovanför xD

Kommentera

Publiceras ej