Norrland

0kommentarer




Ibland så glömmer jag vilket landskap jag befinner mig i.
Men fan, jag är ju i Norrland! Och när jag hör det Norrland så tänker jag: Fjäll, samer, snö och bred snusdialekt.
Och hallå där, jag bor här, vad är detta för fördomar jag har??

Ja ett fjäll har jag ju synligt runt udden hemma hos mig, samer finns väl överallt, har säkert  mött en idag, och snö fick ja se massor av på vägen hem, det var då jag insåg "Fan, jag är i Norrland!"
Kalla ruggställe :O
Sen sist men inte minst, den "breda snusdialekten" träffade jag på när jag ko hem, min snusande far som kändes ännu mer Norrland med tanke på att han varit ute på älgjakt idag.

Det är rätt fränt ändå att ha hela Norrland omkring sig, fast man inte tänker på det och fast man själv är nånting annat, för jag är inte särskilt norrländsk av mig, eller jo om att gilla att köra skoter räknas och plocka svamp och fota natur? Låter jag knäpp som resonerar såhär?

Ja men hursom, människor jag pratat med på t.ex. Skype tror mig knappt när jag när jag berättar att jag bor här, lite skoj.

Alltså snö känns jobbigt, det kan vara mysigt med snö. Men det blir så kalt och man blir stel och kanske mer instängd. Vissa älskar vinter och vissa inte, sommar och värme är mer mig som person.
Gillar absolut inte kylan, men alla olika årstider kan vara så fina och skapa så fina minnen!
Hösten och vintern kan bli så mysig med vänner, kärlek och öppna brasor och varma drycker.
Ut och frosta i kylan sen in och ta ett varmt bubbligt bad! Det kan aldrig vara så underbart som när man blivit frostbiten. Det finns så mycket vackert som den Norrländska kylan kan medföra och det ska jag tänka på när de är som kallast och hemskast. Jag vill skapa massa fina minnen denna vinter också!



Kommentera

Publiceras ej